Σταθμοί ανάπτυξης της δεξιότητας των χεριών και των δακτύλων

Τον 1ο χρόνο:

  • Πιάνει με τον αντίχειρα και το δείκτη κάποια αντικείμενα
  • Χτυπάει αντικείμενα μεταξύ τους π.χ. κύβους
  • Βγάζει αντικείμενα από ένα κουτί & ψαχουλεύει με το δείκτη
  • Αφήνει εκούσια κάτι που κρατάει
  • Προσπαθεί να μουντζουρώσει

1ο με 2ο Έτος:

  • Μουντζουρώνει τυχαία
  • Αναποδογυρίζει κουτιά για να δει το περιεχόμενο
  • Φτιάχνει πύργους με τουβλάκια
  • Δείχνει μια έφεση στο ένα ή στο άλλο χέρι

2ο με 3ο Έτος:

  • Ζωγραφίζει οριζόντιες, κάθετες και κυκλικές γραμμές με το μολύβι
  • Γυρίζει μία-μία τις σελίδες ενός βιβλίου
  • Ανοίγει φερμουάρ
  • Κρατάει το μολύβι για να ζωγραφίσει με τον αντίχειρα από τη μια μεριά και τα υπόλοιπα δάχτυλα από την άλλη
  • Βιδώνει και ξεβιδώνει καπάκια, βάζα κ.α.
  • Ανοιγοκλείνει πόρτες

3ο με 4ο Έτος:

  • Ζωγραφίζει σε πλαίσιο
  • Αντιγράφει κάποια σχήματα (κύκλο, τετράγωνο)
  • Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με δύο έως τέσσερα μέρη του σώματος
  • Το σχέδιό του παίρνει μορφή
  • Περνάει χάντρες σε κορδόνι
  • Ξεκινάει να αντιγράφει γράμματα και αριθμούς

4ο με 5ο Έτος:

  • Ζωγραφίζει όλα τα βασικά σχήματα κρατώντας το μολύβι με τη βοήθεια του αντίχειρα του δείκτη και του μέσου
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι, κόβει και κολλάει
  • Φτιάχνει σύνθετες κατασκευές
  • Αντιγράφει γράμματα και γνωρίζει το όνομα του
  • Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
  • Χρησιμοποιεί το πιρούνι και το κουτάλι και σε κάποιες περιπτώσεις και το μαχαίρι
  • Είναι ανεξάρτητο στην χρήση της τουαλέτας
  • Χρησιμοποιεί πινέλο και πλαστελίνη
  • Παίζει επιτραπέζια με ζάρια, κάρτες και ρουλέτες