Η εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού

Η έγκαιρη διάγνωση των διαταραχών του λόγου και η αντιμετώπιση αυτών, βοηθά στην ομαλή ψυχική, κοινωνική και μαθησιακή εξέλιξη του παιδιού.

Έως 12 μηνών:

  • Κατανοεί το ναι – όχι
  • Εκτελεί απλές εντολές (έλα εδώ)
  • Παρακολουθεί τους άλλους όταν συζητούν
  • Μιμείται ήχους
  • Λέει 2 – 3 λέξεις συνειδητά αν και όχι πάντα καθαρά

Έως 24 μηνών:

  • Κατανοεί πιο σύνθετες εντολές
  • Δείχνει τα μέλη του σώματος του
  • Χρησιμοποιεί 50 – 100 λέξεις και προσπαθεί να κάνει πρόταση με δύο λέξεις (π.χ. Άννα άτα)
  • Ακούει μικρές ιστορίες
  • Κάνει ερωτήσεις του τύπου: που μπαμπά;
  • Απαντά στην ερώτηση τι είναι αυτό.

Έως 36 μηνών:

  • Ο λόγος του είναι καταληπτός κατά 50 – 75 %
  • Έχει πλούσιο εκφραστικό λεξιλόγιο το οποίο αναπτύσσεται ραγδαία
  • Χρησιμοποιεί φράσεις 3 – 4 λέξεων με υποκείμενο – ρήμα – αντικείμενο
  • Κατανοεί το ένα και τα πολλά
  • Κάνει χρήση άρθρων, ρημάτων και προθέσεων κυρίως στον ενεστώτα
  • Θέτει και απαντά σε ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα – ήχους

3ο – 4ο ΕΤΟΣ:

  • Κατανοεί χρονικές και χωρικές έννοιες (π.χ. τώρα , πάνω κ.α.)
  • Ρωτάει συνεχόμενα και ζητά επεξηγήσεις
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο έχει φτάσει ως τις 1500 λέξεις
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις
  • Ο λόγος του είναι καταληπτός κατά το 80%
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες και παρελθοντικό χρόνο
  • Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα

4ο – 5ο ΕΤΟΣ:

  • Το λεξιλόγιο του έχει ξεπεράσει τις 2000 λέξεις
  • Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Μετρά ως το 10 μηχανικά
  • Ο λόγος του είναι καταληπτός από όλους και παράγει όλα τα φωνήματα εκτός του ρ
  • Κάνει συγκρίσεις, υποθέσεις και χρησιμοποιεί το μέλλοντα χρόνο
  • Παρακολουθεί ιστορίες – παραμύθια και απαντά σε ερωτήσεις πάνω σε αυτές
  • Αφηγείται προσωπικές του ιστορίες – γεγονότα χρησιμοποιώντας σωστά αρχή – μέση και τέλος

5ο – 6ο ΕΤΟΣ:

  • Ο λόγος του τείνει να είναι ίδιος με αυτό των ενηλίκων
  • Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη
  • Κατέχει βασικές έννοιες (ζώα, σχήματα, χρώματα) τις οποίες κατηγοριοποιεί
  • Αναγνωρίζει τις έννοιες αριστερά – δεξιά, τις μέρες και τις εποχές, μετά από εκπαίδευση
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία
  • Μετρά μηχανικά ως το 100
  • Αναγνωρίζει και αντιγράφει τους αριθμούς ως το 10 και τα γράμματα της αλφαβήτου

Πότε απευθυνόμαστε στους ειδικούς;

Όταν:

  • Δυσκολεύεται να μασήσει, να ρουφήξει, να δαγκώσει ανεξαρτήτως ηλικίας
  • Είναι ενός έτους και δεν επαναλαμβάνει έστω και χωρίς νόημα συλλαβές
  • Είναι 18 μηνών και δεν λέει καμία λέξη με νόημα
  • Είναι 2 ½ και δεν δημιουργεί απλές προτάσεις
  • Είναι 3 ετών και δεν το καταλαβαίνουν όταν μιλάει
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί οδηγίες και εντολές
  • Είναι 4 ετών και δυσκολεύεται να προφέρει όλα τα σύμφωνα
  • Τραυλίζει

Βοηθήστε το παιδί σας:

  • Μιλάτε αργά και καθαρά
  • Μην δίνετε αλεσμένα στα παιδιά σας πέρα του ενός έτους εάν δεν υπάρχει συγκεκριμένη πάθηση
  • Ακούτε το παιδί σας υπομονετικά
  • Ενθαρρύνετε το όταν μιλά
  • Δώστε στο παιδί σας εμπειρίες μέσα από το παιχνίδι, τα παραμύθια και το διάλογο
  • Ελέγξτε την ακοή του